On vaikea lähteä arvostelemaan muita omalla kustannuksella, mutta ja kun käy päivittäin asioita joista et niinkään ole toistenpuolesta tyytyväinen, voit tasapainottaa sen oikein tilittämällä vaikkapa tänne oman mielipiteen heistä. Kirjaimellisesti tästä voisi tulla suoraan vuodatusta mutta jätetään sellainen ja annetaan helppo vertauskuva asiastani. Minulla on pinttymä päässäni, siitä asiasta kuinka toiset käyttävät työaikaansa (työelämässä) vaikkapa tupakoimiseen, sillä aikaan kun minä raadan hommia (olen tupakoimaton). Puhutaan monesti että tupakoiva työntekijä käyttää keskimäärin 1h koko työajastaan, koko päivänä "tupakanmittaiseen taukoon". En kiellä tupakointia muussa kuin sen seurauksissa. On vain rasittavaa ja rassaavaa katsella kun tupakoiva työpari tulee lounastauolle höpöttäen jostain, viipyvät tauolla ½ - 1 tuntia kauemmin kuin minä. Pelkästään puhuen "paskaa", siltä se ainakin haisee. Ei siinäkään viellä mitään niin ihmeellistä ole, työelämässä monikin ottaa hirveän lunkisti ja suorastaan nauttii työajastaan kuin vapaa-ajallansa. Siinähän minulla vain napsahti kun työnantaja tulee kertomaan kuinka huonosti olen käyttänyt työaikaani. tyylillä "Hei, kuunteles! et ole merkannut listaasi että lähdet aikaisemmin, tulet myöhemmin"... jne. "Istut täällä vaikka aamu kuudesta ilta kuuteen jos sanon!"... jne.. niin kyllähän se hieman ottaa päähän. moni varmasti ajattelisi "miksi minä, miksi minulle käy näin." en tiedä, olisiko esimiehessäni jotain vikaa kenties, joka ei osaa tai huomaa ajatella väärinkäyttäjiä. Yhtäläin voisin minäkin lähteä kesken päivän tunniksi ravintolaan 'yhdelle oluelle'. Kun työntekijämme käyvät tötsyillä 10min välein joka tunti. Ehkä asia jotenkin on niin että ihmisiä arvostellaan eritavalla ja erimäärin. Miksi päätyisin siihen johtuu selvästä väheksynnästä ja esimiehen laiminlyönneistä joita hän itse ei halua puhuttavan saati myöntääkkään. Kaikkeen ei voisi olla selityksenä sekään että olen siviilipalvelusmies ja palvelusajalla. Töitä teen kuin kuka tahansa ihminen. Oikeasti, mitä helvetin merkitystä sillä on?- no ei minulla ainakaan ole virkaa eikä varmasti myönnetäkkään... Monissa ihmisissä olisi sivistymisenvaraa vielläkin, ei merkitse mitään vaikka olisit minkä laitokset, yrityksen yhteisön johtaja tai muu vastaava esimies. Lajissa meidänlaisiamme ihmisiä tai mitä hylkiöitä tämän eriarvoisuuden jälkeen olemmekin, voi huomata ihmisissä myös laajaa moraalististavajetta ja epätietoisuutta. Tämä vuodatus tupakoinnista on vain hieno vertauskuva, koko tilanne on suhteessa viellä 6 kertaa pahempi vain minua kohtaan täällä. En todellakaan väittäisi olevani ainut joka melkein kärsii tälläisistä asioista. Vähintäänkin moni ajattelee näitä asiota, muttei tee sille mitään. Työpaikallani on muutenkin levoton ilmapiiri.
Katsaukseltakin huomaa ettei täällä ole kaikki hyvin. Työntekijät haukkuvat toisiaan palavereissa ja kahvihuoneessa, milloin missäkin nurkan takana. Onko se perisuomalaisilta ihmisiltä normaalia? todellakin. Toki väittely on kivaa, niin kauan kunnes se koituu loukkaukseen. Tämä on jokapäiväistä.

Olen silti tyytyväinen valitessani siviilipalveluksen, osasyin terveydellisistä syistä tämä on minulle melkein ainoa tapa suorittaa palvelus jos joku sitä sattuu ihmettelemään niin. Meille on pidetty luentoja lapinjärven siviilipalveluskeskuksessa. Jossa tarinoitiin siitä kuinka eritavalla sivareita katsotaan, siellä oli tämänkin omakohtaisen kokemukseni esimerkki. "Olet sivari, et saa töitä etkä arvostusta. Meille ei tule sivaria töihin! Painu helvettiin petturi" Samalla kerrottiin, ettei se todellakaan ole kaikkialla näin. Vain saattaa... Omalla kohdallani tämä on vain huonoa sattumaa. Ei siltikään tällä laitoksella hyvin mene. Minulle on määrätty 40h viikossa töitä, joka on suora maksimi, jota ei täydy työnantajan seurata. "Tottakai! Meillä on sivari, ilmaista työvoimaa, miksi emme käyttäisi häntä täällä vaikka yötäpäivää 395 päivää!" No vaadein heiltä ilmaisen asunnon tämän jälkeen kun emme päässeetkään sopuun työajoistani, ja jätän syömättä yhden aterioista. jotta saan ruokakorvausta päivärahan lisäksi. En kyllä muutenkaan syö sitä aamupalaa koskaan. Yllättäen asemani hieman vakavoitui, kun tähän sivariin meneekin rahaa. Siltikään yhtään kuntoisuuslomaa en tule saamaan,koska en ole erityisen kunnostautunut sivari. En omakehulla halua haista mutta saatan tehdä muutamia asioita paremminkin kuin aikansa ollut vakityöntekijä täällä. Yhtämonta mielipidettä on asiasta kuin ihmisiäkin, minulla on vain paikka ja aikani täällä valtion lokerossa jossa ei tasavertaisuutta tunneta.

Katkeraa